Monday 2 December 2013

BERBUDI PADA TANAH DAPAT TUAI HASILNYA

Assalammualaikum wbt dan selamat sejahtera
Sudah tiga hari bumi Johor Bahru dibasahi hujan..sejuk!!!!!..Tapi saya memanjatkan kesyukuran di waktu pagi tadi sebab benih pokok bendi yang saya semai (ke campak je).. sudah pun bercambah..rasanya saya semai hari Sabtu yang lepas..




Sejak berpindah ke rumah sendiri ni saya agak aktif menanam pelbagai jenis pokok sayuran yang biasa kita guna dalam masakan harian..

Bukan ape pengalaman saya tiga tahun lepas sewaktu baru berpindah ke JB pernah membayar RM0.10 per sehelai daun pandan..tak ke cekik darah namanya tu...ni kes beli sayur di mini marketla kan..

(Pelbagai jenis pokok yang telah saya tanam sejak awal tahun 2013 )

Oleh itu saya berazam untuk bercucuk tanam seberapa banyak sayuran yang boleh..ada juga yang yang emak  tolong tanam sewaktu beliau datang ke sini..

Teringat kata pepatah berbudi kepada tanah akan dapat hasilnya...sekarang ni nak guna daun pandan, daun kari, daun kucai potong je dari pokok di luar tu..saya ada juga menanam pokok serai, lengkuas, lumau purut, limau kasturi a.k.a limau sambal, cili padi kampung. Semuanya dalam pasu. Tak ada alasan untuk tidak bercucuk tanam selagi penyakit M tidak diatasi..

(Terkini: Sebahagian daripada pokok yang akak tanam)

Lagipun ini juga sebahagian daripada sumbangan kita terhadap alam sekitar dalam usaha melestarikan suasana bumi hijau... (tau tak apa maksud lestari tu pelajar?..... buka kamus sekarang...)

Wah...macam tengah mengajar dalam kelas pulak..
Oklah lain hari saya akan kongsikan resepi dan hasil keras tangan saya ni ye...

4 comments:

  1. Hu huuu,,,,,patutla adikku Yana busy benau,,,rerupanyer busy lain yekkk....he hee...

    ReplyDelete
  2. Huhuhu...macam tau je..macam kenal je...

    ReplyDelete
  3. Hi hiii......mcm2 ada,,,,Muar-KL-Tpg mari...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok..slmt menjelajah blog che'gu mama....macam2 cerita ada...

      Delete