Saturday 8 June 2013

BIHUN KANAK-KANAK ALA TASKA

Assalamualaikum... dan selamat sejahtera

Bersiaran lagi hari ni... hari ni saya ditemani anak-anak sedara yang datang dari kampung. Mama diaorang ada kelas so saya le yang jadi pengasuhnya tanpa gaji...so pepagi saya dah menggoogle nak masak ape. sebab saya masih berpuasa ganti, so saya decide untuk masak makanan yang boleh dimakan sampai lunch. kira2 branch le tu...

Memandangkan anak dara saya si kakak tu memang cerewet bab2 makan ni..and anak sedara saya yang lagi sorang tu pun sama, tula dulu mengata anak orang.. so hari ni saya bercadang untuk  masak bihun goreng untuk mereka..sumbernya seperti biasa saya ambil dr Myresepi...jom tengok resepinya...

Bihun kanak-kanak
Sumber : cik com
Oleh: Che'gu Mama 


Seperti biasa saya akan derhakakan resepi yang saya dapat mengikut anak tekak saya dan juga bahan-bahan yang available dalam esbok..wahaha..tapi uolls patut cuba resepi ni sebab si kakak yang cerewet bab2 makan ni pun boleh bertambah. Mula2 dia tak nak makan carrot tuh tapi bila akak cakap "ari tu kakak ada minum carrot susu yang mama buatkan?" terus dia makan dengan selera...strategi beb!!!

Okey kita tengok bahan-bahannya..saya rasa bahan-bahan ni memang ada kt umah. kalau tak, pepandailah uolls tokok tambah macam saya...wakaka..janji anak-anak makan habes...


Bahan-bahan ( 3-4 org )

  • Bihun siap tos. (rendam dgn air paip hingga lembut) saya rendam dengan air panas mendidih sekejap dalam 3-5 minit. tengok jenis bihun yang uolls guna..
  • 2 biji telur
  • 2 biji bawang kecil, dimayang
  • 2-3 sudu besar sos tomato
  • serbuk lada sulah 
  • sedikit carrot - dipotong mancis  ( saya tambah )
  • 2 batang sosej - dihiris bulat-bulat ( saya tambah )
  • garam 

Cara-cara 

  1. Dadar telur pastu gulung dan hiris jalur2 halus
  2. tumis bawang hingga wang. masukkan hirisan sosej dan carrot td. kacau rata2.
  3. masukkan sos tomato & 2-3 das serbuk lada sulah. kacau sekejap
  4. tambah 1/2 cawan air, garam dan masukkan bihun. kacau smpai masak
  5. angkat dan tabur telur hiris tadi. siap utk dimakan!

senang je kan...so selamat mencuba....

No comments:

Post a Comment