Tuesday 4 August 2015

Menu berpantang #8 spaghetti sama ayam masak halia

Assalammualaikum dan selamat sejahtera


Sesekali anak tekak ni teringin nak makan mee.. maklumlah musim raya begini ramai tuan rumah menyediakan hidangan berasaskan mee yang menggoda tekak saya. Namun, terpaksalah ku pendam. Hahaha..

Teringat semasa di ward tempoh hari. Sebaik sahaja balik dari dewan bersalin, pagi itu saya dihidangkan dengan mee goreng. Saya memang takut nak makan. Cuma minum milo yang dicicah dengan roti kosong. Akhirnya saya dimarahi oleh sister. Huhuhu.. Katanya apa yang kita makan sewaktu mengandung boleh dimakan selepas melahirkan. Kecuali makanan tersebut memberi kesan alahan kepada badan kita.. hrmmm...  Serba salah dibuatnya..

Spagetti dengan ayam masak halia
Oleh: che'gu mama

Bahan-bahan:
Secekak spagheti (saya guna jenama kimbal)
1 keping dada ayam (dihiris kecil-kecil)
1 labu bawang besar belah dua dan dihiris nipis
1 ulas bawang putih dihiris
2 inci halia muda hiris mancis
1sk sos lada hitam
Secubit garam
Minyak zaiton

Cara-cara:
1. Didihkan air dalam kuali. Apabila air sudah betul-betul mendidih, masukkan spagheti. Masukkan juga 1sk garam. Celur hingga spagheti lembut, angkat dan gaulkan dengan 1sb minyak zaiton. Ketepikan.
2. Tumiskan bawang putih dan halia hingga naik bau. Kemudian masukkan hirisan ayam. Kacau hingga ayam separa empuk.
3. Masukkan bawang besar, sos lada hitam dan perasakan dengan garam.
4. Tutup api da sedia untuk dihidang..

Nah... Senang bukan. Kepada yang sudi selamat mencuba... (*˘︶˘*)





No comments:

Post a Comment