Sunday 19 July 2015

Menu pantang #1 ikan tenggiri bakar sama bening sawi putih

Assalammualaikum dan selamat sejahtera




Dalam masa berpantang ni saja nak kongsikan menu berpantang yang saya sediakan untuk diri sendiri. Maklum lah dah masuk anak ketiga ni kenalah berdikari.. 

Menu ni di makan tanpa jemu sepanjang minggu pertama pada waktu tengah hari dan petang termasuk pada hari raya Aidilfitri. Ooh.. sungguh sedih tapi saya tak terliur lagi dengan lauk pauk raya memandangkan emak telah menjamu saya dengan hidangan raya beberapa minggu sebelum saya bersalin. 

Alhamdulillah kali ini saya tidak cerewet dan sangat menikmati hidangan pantang tanpa banyak songeh. Sampaikan emak saya pula yang selalu menyoal kalau-kalau saya nak bertukar menu. 

Ikan bakar
Oleh: che'gu mama

Bahan-bahan:
1 potong ikan tenggiri 
Sedikit serbuk kunyit
Garam secukup rasa
Sedikit minyak zaiton 

Cara-cara: 

1. Lumur ikan dengan serbuk kunyit dan garam. 
2. Titiskan beberapa titik minyak zaiton . Bakar ikan dalam pemanggang ajaib selama 5 minit/ hingga masak.

Bening Sawi putih 
Oleh: che'gu mama

Bahan-bahan:
1 pokok sawi putih - bersihkan dan potong ikut suka
Sebiji bawang merah - dihiris
Seulas bawang putih - dihiris
1/4 kiub ikan bilis
1/2 cawan air
Sedikit minyak zaiton

Cara-cara:
1. Tuang sedikit minyak zaiton ke dalam kuali. Tumis bawang merah dan bawang putih. Kemudian masukkan kiub ikan bilis dan tuang air. 
2. Apabila kuah mendidih masukkan batang sawi. Kacau rata. Masukkan daun sawi kacau rata dan terus tutup api. 

Sedia dimakan dengan nasi panas-panas.. 




No comments:

Post a Comment