Tuesday 24 March 2015

CHICKENPOX SEWAKTU MENGANDUNG (26 MINGGU)

Assalamualaikum....

Dah lama rumah saya ni bersawang. Banyak entry tertunda. Memang dah lama sangat tak update cerita. Walaupun rasanya tak ramai pun viewers... Hahaha ( i olls is syok sendiri) 

Tajuk kat atas tu pun macam da scary uolls apatah lagi yang menghadapinya... Oklah mari saya share pengalaman untuk panduan rakan-rakan maya yang lain.... 

Kronologi:

3 minggu lepas, anak sulung saya dijangkiti virus varicella (chicken pox) yg mana saya percaya dia dapat dari tadika. Sebab nya ticer di taska mengatakan tak ada kes ni di premisnya. 

(Tanda awal virus varicella di kesan di badan kakak)

Sewaktu saya mula-mula kesan tanda awal chicken pox ni mungkin sudah 3 hari itupun bila Bintik- Bintik air dah mula naik dengan banyak di badannya. Maklumlah saya memang tak pernah dijangkiti penyakit ini. Memang tak tahu tanda awal virus ni. Sempat jugaklah si Kakak ni menyertai pertandingan mewarna di utm sebelum disahkan doktor dia dijangkiti varicella ni. ( tutup mata sambil rasa bersalah kot-kot virus anak saya ni tersebar pada kanak2 lain semasa pertandingan tersebut... ) 



(Anak-anak dipertandingan mewarna anjuran UTM JB)



Seminggu dia dicutikan dari tadika dan taska. Saya dan suami bergilir-gilir menjaga dia sepanjang tempoh tersebut. Perlu mohon CRK daripada pengetua dua hari. Nasib baik beliau prihatin dan memberi kelulusan. 

Selepas seminggu Bintik- Bintik semakin mengecut dan mati. Hanya tinggal kuping sahaja. Alhamdulillah di muka kakak tak banyak Bintik yang tumbuh. Ticer di taska tak membenarkan kakak datang ke taska kerana menurutnya minggu kedua ni peluang untuk virus ni merebak lebih tinggi. Wallahualam... Terpaksalah saya dan suami bergilir-gilir membawa kakak ke tempat kerja walaupun hati saya kasihan melihat kakak yang kepenatan setiap hari... Bersabarlah nak... Selepas dua minggu alhamdulilah dia pulih sepenuhnya. Tiga minggu dia tidak hadir ke sekolah kerana bersambung dengan cuti sekolah penggal satu. 

Kisah saya:

Tiga empat hari sebelum saya kesan virus ni, tekak saya rasa sangat tidak selesa. Badan agak keletihan. Saya fikir ini hal biasa bagi ibu-ibu yang mengandung. Dua hari lepas baby kerap mengeras. Jika difikir logik saya baru 26 minggu dan tak mungkin sudah tiba masa untuk bersalin. Bila baby mengeras rasa macam nak buang kecil ada.. rasa macam nak buang air besar pun ada... Aduhai... 

Memang menjadi rutin untuk saya sapukan minyak bio oil pada perut setiap kali selepas mandi. Konon-konon nak elakkan stretchmarks...( da masuk kali ketiga preggy baru nak letak ) saya memang perasan ada dua bintik merah kecik di bahagian bawah perut. Ingatkan cuma ruam biasa. 

Pagi tadi saya memang terkejut bila nampak banyak Bintik air tumbuh pada bahagian perut. Sah. Sama macam keadaan kakak. Saya terus call en.suami. Sempat juga saya call di KD tempat saya membuat pemeriksaan rutin. Menurut Nurse tersebut saya perlu ke HSA segera dan rujuk ke bahagian kecemasan terus.. Aduhai... Saya berkemas seadanya sambil menunggu en.Suami sampai. Sebaik sahaja dia tiba di rumah kami terus bergerak ke HSA. 

Setibanya di sana pembantu perubatan pula minta kami dapatkan surat rujukan daripada doktor terlebih dahulu. Maknanya saya perlu berjumpa dengan doktor pesakit luar.  Geram juga saya waktu itu. Jam sudah menunjukkan pukul 11.45 pagi. Mana mungkin saya dapat berurusan dengan doktor sebelum waktu rehat. En.Suami memang sedari tadi asyik merungut dengan ketidak cekapan Nurse yang mengarahkan saya ke terus HSA tadi. 

Allah memudahkan urusan saya pagi tadi. Mujur ada sahabat yang sudi membantu memudahkan saya berurusan di sebuah klinik kesihatan. Tanpa perlu beratur panjang saya terus ke bilik doktor untuk pemeriksaan. 

Menurut doktor wanita tersebut saya bernasib baik dijangkiti virus ini pada usia kandungan 26 minggu. Jika pada awal tempoh mengandung akan membahayakan kandungan. Jika saya dijangkiti virus ini pada hujung kehamilan berkemungkinan bayi juga boleh dijangkiti sebaik sahaja lahir. Allahu akbar... Saya pasrah dan redha. 

Hasil ultrasound tadi, baby dalam keadaan sihat. Alhamdulillah. Doktor juga membekalkan ubat antibiotik, demam dan gatal untuk dimakan dan calamine lotion  untuk disapu. Antibiotik tu saya perlu 5 kali sehari. Kene la pandai2 adjust masa dalam sehari.. 



(Ubat-ubatan yang dibekalkan doktor)

Balik dari klinik En.Suami terus mengajak saya mencari daun mambu di kawasan kejiranan kami. Pokok ni biasanya di tanam oleh masyarakat india di rumah mereka selain digunakan untuk bersembahyang, dibuat ubat juga dipercayai untuk membersihkan udara. Lain kali saya akan kongsikan cerita mengenai daun mambu ini ye..

10.30 pm:
Saya akan sambung kisah ni esok ye.. sekarang masa untuk beradu. Selepas makan ubat tadi, baby sudah kurang mengeras dan kembali aktif menendang seperti biasa.. Alhamdulillah... 


(Tidur beralaskan daun mambu)

Selamat malam....




3 comments:

  1. sis kat mana ye dapat daun semambu.. anak dengan anak sedara saya tiga-tiga kena chicken pox T_T

    ReplyDelete
  2. Sy lgi s'bln nk b'salin dh nmpk kluar tanda2 bijik air.. Anak sy yg pertama baru je recovery dri chicken pox ni.. Ni sy pulak yg b'jangkit 😔

    ReplyDelete
  3. Post saudari sgt membantu wlpn sy dah ju pa dua org doktor 😊

    ReplyDelete