Thursday 26 March 2015

LULUR DAUN MAMBU UNTUK CHICKEN POX

Assalammualaikum wbt dan selamat sejahtera...

Pagi-pagi lagi saya sudah bersiap-siap ke Klinik Kesihatan untuk temujanji bersama doktor. Bintik air semakin galak tumbuh di badan dan bahagian muka.. ohhh tidakkk....

Setelah melakukan pemeriksaan rutin, doktor menambah cuti sakit saya selama tiga hari lagi. (bermula 29 hingga 31 Mac)

Balik dari klinik, saya gagahkan diri untuk menyediakan lulur daun mambu. Sebenarnya sudah tiga hari saya tidak mandi. (hehehe) Badan sudah rasa melekit dan sangat tidak selesa.


Bagi penyediaan lulur mambu, saya telah melurut setangkai daun mambu dan membersihkannya terlebih sebelum di blend halus. Kemudian saya lumur daun mambu yang telah siap di blend ke seluruh badan. Memang terasa sangat selesa dan hilang rasa gatal-gatal. Biarkan lulur tersebut kering sebelum di bilas dengan sebaldi air ramasan daun mambu.. Saya memang mandi cukup-cukup sebaldi air. Tak perlu gunakan sabun buat sementara waktu ini.

Alhamdulillah memang nampak keberkesanan petua ini...Gatal-gatal badan memang hilang....

Pagi tadi mak telefon di awal pagi untuk mengingatkan satu lagi pantang larang orang-orang lama... 


"mak nak ingatkan ko ni, waktu tengah kene chicken pox ni, tak kiralah ko ke yang kene atau anak ko yang kene, jangan sesekali bersama dengan laki ko. Nanti makin teruk jadinya.. mak sekadar mengingatkan..."



Pfttt...... tak tahu nak cakap apa. yang penting tengah sakit-sakit mcam ni memang tak berselera le mak oii... (hihi komen dalam hati jek) yelah kalau dah kat celah-celah pun tumbuh bintik air tu ... (hahahaha.......) 


Jumpa lagi.....

No comments:

Post a Comment