Friday 11 July 2014

KUIH ABOK ABOK MODEN

Assalammualaikum wbt dan selamat sejahtera...




Sambil-sambil menunggu masuk waktu iftar ni, bolehla saya menghapdet entry yang tak berapa baru ni. Saya masak kuih abok abok ni dua hari lepas. Bila cuti hujung minggu macam ni barulah sempat nak hapdet bagai.. 

Hari-hari biasa saya akan punch out pukul 5.40 ptg. Sampai di rumah lima minit kemudian. Lepas siap-siap solat dan tukar baju bersilatla di dapur untuk lebih kurang 45 minit.. memangla tak sempat nak berposing-posing. Ekeke.. lepas solat terawih terus ngorok. Aduh.. menjahit pun selepas solat subuh. Tp tahun ni saya memang tak ambil banyak tempahan. Banyak perancangan takut tak sempat nak siapkan semuanya...

Jom kita semak resepi mudah sangat ni.. 

KUIH ABOK ABOK MODEN 
Oleh: che'gu mama

Bahan - bahan :
1 cwn sagu
1/2 cwn kelapa parut putih
1 sk garam
Hirisan gula melaka secukupnya
4 helai daun pandan *optional

Cara - cara :
1.  Basuh sagu bersih-bersih. Kemudian direndam selama 15 minit.
2. Angkat dan toskan. Sementara itu didihkan air kukusan.
3. Gaul sagu yang telah ditoskan bersama kelapa dan garam.
4. Oles sedikit minyak pada bahagian dalam bekas tahan panas.  Masukkan sesudu sagu kemudian di lenyek2 sedikit. Masukkan hirisan gula melaka. Penuhkan bekas dengan sagu dan di lenyek2 bahagian atasnya supaya padat.
5. Buat hingga habis. Kukus selama 15-20 minit. Saya masukkan beberapa helai daun pandan dalam air kukusan supaya bau harum pandan meresap ke kuih moden ni.. Angkat dan sedia dimakan...

Yang sudi, selamat mencuba .. ♡♡

No comments:

Post a Comment