Saturday 8 March 2014

NASI MINYAK HUJAN PANAS beras MOGHUL FAIZA BASMATHI

Assalammualaikum wbt dan selamat sejahtera

Bila tiba musim cuti persekolahan, memang banyaklah jemputan walimatul urus yang kita terima. Kadang-kadang dalam sehari sampai 3 hingga 4 jemputan. Aduhai..kenala makan sejemput sahaja di setiap rumah yang kita kunjung supaya dapat menjamah hidangan di rumah berikutnya..

Tapi, bila diluar cuti persekolahan, jarang pula mendapat jemputan. Kadang-kadang tekak ni terasa-rasa nak makan nasi minyak orang kawin kan? kihkihkih..Hari ni saya nak kongsikan satu lagi resepi yang saya tak ingat pula bila masa saya masak. Rasanya dah terlalu lama gambar ni terperam dalam henpon cap ayam saya tu. Bila godek-godek terjumpa pula gambar yang belum di kongsi resepinya. 


Bercakap tentang henpon cap ayam, saya memang sedang terkedu seketika ni kerana henpon yang belum pun setahun saya pakai pemberian encik suami telah selamat di kedai untuk dibaiki. Aduhai anak.. memang tak perasan langsung bila masa si kecil tu mengambil henpon yang ada disebelah akak dan dibawa ke dalam bilik air. Akhirnya henpon akak dijumpai basah kuyup dek kerana terendam dalam baldi. 

Owh..anak, nak marah pun masih belum berakal lagi. Anak saya yang kecik baru berumur 1 tahun 9 bulan. Mungkin pada orang lain, tak mengapalah beli saja yang baru. Tapi saya sangat sentimental value orangnya. Seperti sebelum ini, apabila jam yang dihadiahkan encik suami pecah setelah di campak oleh sikecik ke lantai, saya memang sedaya upaya akan berusaha untuk memperbaikinya terlebih dahulu sebelum bertukar kepada yang baru. 

Berbalik kepada cerita henpon cap ayam saya yang rosak tu, selepas menyedari henpon tu dah basah, saya terus buka baterinya dan masukkan ke dalam tupperware berisi beras, seperti yang saya baca dalam entry ini..hihihi..tapi encik suami telah menghantar ke kedai pada sebelah petangnya. 

Masing-masing seperti tiada mood untuk bercakap, kami mengemas rumah tanpa sebarang kata. Hasilnya, rumah menjadi sangat kemas dan teratur. Maklumlah telah berminggu saya tak sempat nak mengemas rumah. Selama 18 hari bekerja tanpa rehat sehari pun, badan memang seperti di lanyak. Menjelang malam bila sampai sahaja di rumah, memang tak mampu nak mengemas lagi..

Okeyla kita hentikan dulu cerita henpon cap ayam saya tu. Masih belum tahu statusnya lagi..Sekarang ni mari lihat resepi nasi ayam hujan panas yang saya rujuk dari Myresepi. Memang ramai yang telah mencuba resepi yang sedap dan In Syaa Allah menjadi ni.


NASI MINYAK HUJAN PANAS
Sumber: Makyong
Oleh: Che'gu Mama

Bahan-bahan ( 5 orang )

4 cawan beras basmati
5 cawan air
2 kiub ayam
2 helai daun pandan
pewarna merah, kuning dan hijau
[bahan tumis]
1/2 inci halia
2 ulas bawang putih
1/2 biji bawang besar
2 sudu besar minyak masak
1 sudu besar minyak sapi
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
[bahan hias]
bawang goreng
kismis

Cara-cara
  1. Cuci beras dan rendam selama 10 minit. Toskan.
  2. Hiris nipis-nipis halia dan mayang semua jenis bawang
  3. Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis sehingga bau wangi
  4. Masukkan beras dan gaul rata.
  5. Masukkan air, kiub ayam dan daun pandan.
  6. Masaklah nasi sehingga masak
  7. Bila nasi kering, letakkan 1-2 titik untuk setiap pewarna kuning, merah dan hijau ditempat yang berasingan. Bila dah masak, gembur-gemburkan nasi tu.
  8. Hiaslah dengan bawang goreng, gajus atau kismis jika suka



Jika kita perhatikan beras moghul ni memang panjang-panjang. Jika cukup sukatan airnya, memang masak elok dan berderai nasinya. Cuma beras ni kurus-kurus kata encik suami saya. Hihihi..Maklumlah selalu makan beras basmathi yang panjang-panjang dan gemuk-gemuk..

Memang mudah sangat penyediannnya.Saya selalu masak nasi ni bagi menjamu tetamu yang berkunjung ke rumah terutama semasa musim perayaan. Hidangkan bersama kari daging dan ayam masak merah serta kerabu epal. Peh!! memang sedap sangat..

Kepada yang sudi selamat mencuba..daaa...

No comments:

Post a Comment