Thursday 6 March 2014

NASI AYAM PENYET yang YUMMYLICIOUS♡♡

Assalammualaikum wbt dan selamat sejahtera..

 

Selamat bertemu kembali pembaca di alam maya.. agak lama saya menyepi. Keadaan kesihatan saya kurang mengizinkan untuk berceloteh di ruang ini. Dengan ditambah lagi kesihatan anak-anak yang agak terganggu disebabkan perubahan cuaca yang tidak menentu kini. Nasihat saya untuk diri sendiri juga, agar perbanyakkan meminum air masak kosong, kurangkan aktiviti luar dan hindari stress..

Hehehe dalam tiga tips yang saya kongsikan di atas tu cuma satu je yang saya rasa relevan dengan saya, iaitu minum air masak, yang lagi dua tu memang tak dapatlah saya ikut..maklumlah tugas hakiki saya menuntut agar terlibat dengan aktiviti luar setiap hari ditambah dengan bebanan tugasan yang kian mencabar saban hari..
Cuma saya ada cara untuk ubati  diri tatkala stress menghampiri. Saya akan sibukkan diri ke dapur atau berulit dengan manik-manik kesayangan saya tu. Kalau dilayan stress tu nanti ada yang kena stroke pulak..

ok kali ni saya nak share satu hidangan yang sangat enak dan kena dengan anak tekak kami sekeluarga. Saya copy and paste resepi ni daripada blog cik Amie. Tapi seperti biasa memang ada bahan-bahan yang saya tokok tambah mengikut citarasa sendiri. 
Yang pasti memang sedap resepi nasi ayam penyet ni. Anak-anak pun meratah ayam penyetnya begitu sahaja. Mari kita lihat resepi nasi ayam penyet yang thorrrbaikkk!! ni

NASI AYAM PENYET
Oleh: Che'gu Mama

AYAM PENYET 

Bahan:
3 keping daging ayam bahagian peha (saya letak 8 ketul ayam)
4 cawan air kelapa
garam / gula / perasa pilihan

Bahan kisar:
3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
1 sudu teh jintan putih
1 sudu teh jintan manis`
1 sudu makan ketumbar biji ( Saya tak letak sebab tak ada stok)
1 batang serai
2cm lengkuas
2cm halia
2cm kunyit hidup



Cara:

1. Masukkan kesemua bahan di atas ke dalam periuk.
2. Didihkan dengan api sederhana sehingga ayam separuh masak.
3. Toskan daging ayam.
4. Tekan / penyetkan daging ayam - Amie gunakan permukaan parang 
    belitung  sehingga tulang ayam kedengaran patah.(Saya tak buat)
5. Panggang daging ayam sehingga masak. (Saya goreng je ayam yang telah 
    ditos)
 
 

Sambal ulek ni memang sedap sangat. Bila masuk sahaja ke dalam mulut, saya dapat membayangkan saat menikmati ubi mentega rebus panas-panas dicicah dengan sambal yang sedap ni.. walllah... Lain kali saya akan buat sambal ulek ini untuk dimakan dengan ubi rebus. Nampaknya kenalah pergi cari di pasar nanti...
 
SAMBAL ULEK

Bahan:
1 genggam cili padi - kalau takut pedas gunakanlah dalam kuantiti yang sedikit (tengok pada saiz genggaman masing2 ye..)
3cm belacan
7 biji bawang merah - hiris kasar
2 biji tomato - belah 8
minyak
garam / gula / perasa pilihan
2 sudu besar ikan bilis - Saya tambah 
3 biji lada merah - Saya tambah

Cara:
1. Goreng kesemua bahan di atas kecuali garam / gula / perasa pilihan.
2. Untuk hasil yang lebih memuaskan gunakan lesung 'ulek', tapi kalau tak 
    ada memadailah gunakan lesung batu macam Amie gunakan. (saya bedal 
    guna blender je. Tapi tekan kejap-kejap je. Supaya tekstur sambal tak 
    terlalu halus)
3. Perasakan dengan garam / gula / perasa pilihan.



TAUHU / TEMPE 
Bahan-bahan:
4 keping tauhu di potong tiga segi
sebungkus tempe FAMA di belah dua kemudian di potong sederhana lebar

cara-cara:
  1. Saya tak ikut cara Amie. Saya cuma rebus tempe dan tauhu ke dalam air rebusan ayam tadi selama lebih kurang 5 minit kemudian  toskan. Sejukkan sebentar sebelum di goreng selama beberapa minit sehingga nampak keperang-perangan.

Saya letak sahaja sayur yang ada dalam peti ais. Biasanya di kedai dihidangkan bersama kobis dan timun sahaja. Juga tak ketinggalan limau kasturi. 


ULAM-ULAMAN
Bahan-bahan
3 batang kacang panjang- dibasuh kemudian dipotong sederhana panjang.
1/2 batang timun - dibasuh, buang bahagian tengah kemudian dipotong mancis
5 biji bendi - dicelur sekejap dengan sedikit garam dan ditoskan.
1/3 buku kobis - dibasuh dan dihiris kasar-kasar. 


Dah siap semuanya bolehlah dihidangkan bersama nasi panas-panas. Kalau diperhatikan nasi saya tu semacam ada biji-biji berwarna coklat. Harap maklum yang itu ialah OATS FOR RICE. Sekarang ni memang dah jadi santapan kami hari-hari. 


Setiap kali beli oats yang biasa tu sampai tarikh luput tak jalan-jalan juga. Jadi untuk kali ni saya tukar strategi pula dengan memasukkan oats ke dalam nasi. Jadi hari-hari kita akan makan oats tanpa culas.....yehooo misi berjaya. 

Hidangan lazat ni memang kena sangat dengan selera saya. Tambahan buat masa ini saya memang tak lalu nak makan masakan yang berlemak. Alhamdulillah terima kasih buat Amie kerana berkongsi resepi nasi ayam penyet ni dan telah selamat menjadi santapan saya dan anak-anak tengah hari tadi..


Eh..tidak bekerjakah saya hari ni? Sebenarnya saya masih dalam cuti sakit. Kali ni menjaga anak-anak pula yang masih belum sihat sepenuhnya. Memang dugaan kan bila menjaga anak-anak kecil yang tidak sihat. Semoga Allah menyembuhkan penyakit kami anak beranak dan kembali sihat seperti sediakala..Walaupun kurang sihat, dapurku tetap berasap....

kepada yang sudi, selamat mencuba.....



No comments:

Post a Comment