Thursday 26 March 2015

LULUR DAUN MAMBU UNTUK CHICKEN POX

Assalammualaikum wbt dan selamat sejahtera...

Pagi-pagi lagi saya sudah bersiap-siap ke Klinik Kesihatan untuk temujanji bersama doktor. Bintik air semakin galak tumbuh di badan dan bahagian muka.. ohhh tidakkk....

Setelah melakukan pemeriksaan rutin, doktor menambah cuti sakit saya selama tiga hari lagi. (bermula 29 hingga 31 Mac)

Balik dari klinik, saya gagahkan diri untuk menyediakan lulur daun mambu. Sebenarnya sudah tiga hari saya tidak mandi. (hehehe) Badan sudah rasa melekit dan sangat tidak selesa.


Bagi penyediaan lulur mambu, saya telah melurut setangkai daun mambu dan membersihkannya terlebih sebelum di blend halus. Kemudian saya lumur daun mambu yang telah siap di blend ke seluruh badan. Memang terasa sangat selesa dan hilang rasa gatal-gatal. Biarkan lulur tersebut kering sebelum di bilas dengan sebaldi air ramasan daun mambu.. Saya memang mandi cukup-cukup sebaldi air. Tak perlu gunakan sabun buat sementara waktu ini.

Alhamdulillah memang nampak keberkesanan petua ini...Gatal-gatal badan memang hilang....

Pagi tadi mak telefon di awal pagi untuk mengingatkan satu lagi pantang larang orang-orang lama... 


"mak nak ingatkan ko ni, waktu tengah kene chicken pox ni, tak kiralah ko ke yang kene atau anak ko yang kene, jangan sesekali bersama dengan laki ko. Nanti makin teruk jadinya.. mak sekadar mengingatkan..."



Pfttt...... tak tahu nak cakap apa. yang penting tengah sakit-sakit mcam ni memang tak berselera le mak oii... (hihi komen dalam hati jek) yelah kalau dah kat celah-celah pun tumbuh bintik air tu ... (hahahaha.......) 


Jumpa lagi.....

Wednesday 25 March 2015

DAUN MAMBU UBAT CHICKEN POX

Assalamualaikum wbt..

 
Hari ni hari kedua saya dijangkiti chickenpox 
(sebenarnya mungkin dah hari ke 5). 

Bintik-bintik merah semakin galak tumbuh di bahagian dada, perut dan bahagian belakang badan..

Gatalnya tidak terperi. Nak tidur malam pun tak selesa. Rasa macam nak menggaru kuat-kuat je. Ada antara bintik yang dah menggelembung dan berair di dalamnya. Saya masih perlu didiplinkan diri untuk mengambil antivirus selang 4 jam.. walaupun tengah sedap tidur kunci jam supaya tak terskip makan ubat.

Nak mandi pun tak berani sebab bintik-bintik semakin membesar. Memang merenyam la badan.   Saya perlu banyak minum air masak. Nak makan pun tak berselera sebab ada ulser atau mungkin chicken pox dalam mulut ni...

( inilah rupa daun mambu...... )

Bercerita tentang daun mambu, mari saya sambung semula perihal daun mambu ini. Mengikut petua orang-orang tua daun ini mujarab membantu menyembuhkan chicken pox. Sewaktu pulang dari berjumpa doktor semalam, en.suami mengajak saya mencari daun mambu di sekitar kawasan perumahan kami. Sasaran sudah pasti di rumah masyarakat kaum India. 

Rumah pertama yang kami pergi, tuan rumahnya kurang mesra namun membenarkan kami mengambil beberapa tangkai daun mambu dari pokok yang ditanamnya. Kalau diikutkan memang tak cukup pun. Sempat beliau mengingatkan en.suami agar mencampak duit sepuluh sen di bawah pokok tersebut sebelum kami beredar.

Kami singgah pula di rumah kedua yang tidak jauh dari rumah pertama tadi. Mendengar sahaja untuk dibuat ubat chicken pox, tuan rumah berbesar hati untuk menolong memotong beberapa tangkai daun semambu pokok yang ditanamnya. Beberapa petua turut dititipkan kepada kami antaranya, 
  • Tidur beralaskan daun mambu
  • Mandi dengan air ramasan daun mambu
  • Memblender sedikit daun mambu untuk dilumur di bahagian anggota badan yang terdapat bintik chicken pox agar cepat surut dan tidak meninggalkan kesan. 
Terima kasihlah pada tuan rumah yang sangat mesra siap berpesan agar datang untuk ambil lagi jika daun tersebut tidak cukup. Tapi sebenarnya memang banyak....  Sekali lagi, kami turut diminta mencampak wang sepuluh sen ke pangkal pohon tersebut. Buat sahajalah..tapi memang kami tak fikir apa pun. sebagai menghormati permintaan tuan rumah. Dan diberi percuma pun dah cukup baik...


(Daun mambu disimpan dalam baldi dan diletak di dalam bilik air bagi memastikan daunnya kekal segar. Saya juga balut bahagian hujung tangkai dengan surat khabar dan membasahkan dengan air) 


Mana-mana petua yang baik dan tidak memudaratkan bolehlah kita ikut dan juga selagi tidak menggugat akidah sebagai orang Islam. Esok saya akan berjumpa dengan doktor untuk review perkembangan chicken pox.... ohhh badan semakin gatal.. sampai sini dulu... 

Daaa.......

Tuesday 24 March 2015

CHICKENPOX SEWAKTU MENGANDUNG (26 MINGGU)

Assalamualaikum....

Dah lama rumah saya ni bersawang. Banyak entry tertunda. Memang dah lama sangat tak update cerita. Walaupun rasanya tak ramai pun viewers... Hahaha ( i olls is syok sendiri) 

Tajuk kat atas tu pun macam da scary uolls apatah lagi yang menghadapinya... Oklah mari saya share pengalaman untuk panduan rakan-rakan maya yang lain.... 

Kronologi:

3 minggu lepas, anak sulung saya dijangkiti virus varicella (chicken pox) yg mana saya percaya dia dapat dari tadika. Sebab nya ticer di taska mengatakan tak ada kes ni di premisnya. 

(Tanda awal virus varicella di kesan di badan kakak)

Sewaktu saya mula-mula kesan tanda awal chicken pox ni mungkin sudah 3 hari itupun bila Bintik- Bintik air dah mula naik dengan banyak di badannya. Maklumlah saya memang tak pernah dijangkiti penyakit ini. Memang tak tahu tanda awal virus ni. Sempat jugaklah si Kakak ni menyertai pertandingan mewarna di utm sebelum disahkan doktor dia dijangkiti varicella ni. ( tutup mata sambil rasa bersalah kot-kot virus anak saya ni tersebar pada kanak2 lain semasa pertandingan tersebut... ) 



(Anak-anak dipertandingan mewarna anjuran UTM JB)



Seminggu dia dicutikan dari tadika dan taska. Saya dan suami bergilir-gilir menjaga dia sepanjang tempoh tersebut. Perlu mohon CRK daripada pengetua dua hari. Nasib baik beliau prihatin dan memberi kelulusan. 

Selepas seminggu Bintik- Bintik semakin mengecut dan mati. Hanya tinggal kuping sahaja. Alhamdulillah di muka kakak tak banyak Bintik yang tumbuh. Ticer di taska tak membenarkan kakak datang ke taska kerana menurutnya minggu kedua ni peluang untuk virus ni merebak lebih tinggi. Wallahualam... Terpaksalah saya dan suami bergilir-gilir membawa kakak ke tempat kerja walaupun hati saya kasihan melihat kakak yang kepenatan setiap hari... Bersabarlah nak... Selepas dua minggu alhamdulilah dia pulih sepenuhnya. Tiga minggu dia tidak hadir ke sekolah kerana bersambung dengan cuti sekolah penggal satu. 

Kisah saya:

Tiga empat hari sebelum saya kesan virus ni, tekak saya rasa sangat tidak selesa. Badan agak keletihan. Saya fikir ini hal biasa bagi ibu-ibu yang mengandung. Dua hari lepas baby kerap mengeras. Jika difikir logik saya baru 26 minggu dan tak mungkin sudah tiba masa untuk bersalin. Bila baby mengeras rasa macam nak buang kecil ada.. rasa macam nak buang air besar pun ada... Aduhai... 

Memang menjadi rutin untuk saya sapukan minyak bio oil pada perut setiap kali selepas mandi. Konon-konon nak elakkan stretchmarks...( da masuk kali ketiga preggy baru nak letak ) saya memang perasan ada dua bintik merah kecik di bahagian bawah perut. Ingatkan cuma ruam biasa. 

Pagi tadi saya memang terkejut bila nampak banyak Bintik air tumbuh pada bahagian perut. Sah. Sama macam keadaan kakak. Saya terus call en.suami. Sempat juga saya call di KD tempat saya membuat pemeriksaan rutin. Menurut Nurse tersebut saya perlu ke HSA segera dan rujuk ke bahagian kecemasan terus.. Aduhai... Saya berkemas seadanya sambil menunggu en.Suami sampai. Sebaik sahaja dia tiba di rumah kami terus bergerak ke HSA. 

Setibanya di sana pembantu perubatan pula minta kami dapatkan surat rujukan daripada doktor terlebih dahulu. Maknanya saya perlu berjumpa dengan doktor pesakit luar.  Geram juga saya waktu itu. Jam sudah menunjukkan pukul 11.45 pagi. Mana mungkin saya dapat berurusan dengan doktor sebelum waktu rehat. En.Suami memang sedari tadi asyik merungut dengan ketidak cekapan Nurse yang mengarahkan saya ke terus HSA tadi. 

Allah memudahkan urusan saya pagi tadi. Mujur ada sahabat yang sudi membantu memudahkan saya berurusan di sebuah klinik kesihatan. Tanpa perlu beratur panjang saya terus ke bilik doktor untuk pemeriksaan. 

Menurut doktor wanita tersebut saya bernasib baik dijangkiti virus ini pada usia kandungan 26 minggu. Jika pada awal tempoh mengandung akan membahayakan kandungan. Jika saya dijangkiti virus ini pada hujung kehamilan berkemungkinan bayi juga boleh dijangkiti sebaik sahaja lahir. Allahu akbar... Saya pasrah dan redha. 

Hasil ultrasound tadi, baby dalam keadaan sihat. Alhamdulillah. Doktor juga membekalkan ubat antibiotik, demam dan gatal untuk dimakan dan calamine lotion  untuk disapu. Antibiotik tu saya perlu 5 kali sehari. Kene la pandai2 adjust masa dalam sehari.. 



(Ubat-ubatan yang dibekalkan doktor)

Balik dari klinik En.Suami terus mengajak saya mencari daun mambu di kawasan kejiranan kami. Pokok ni biasanya di tanam oleh masyarakat india di rumah mereka selain digunakan untuk bersembahyang, dibuat ubat juga dipercayai untuk membersihkan udara. Lain kali saya akan kongsikan cerita mengenai daun mambu ini ye..

10.30 pm:
Saya akan sambung kisah ni esok ye.. sekarang masa untuk beradu. Selepas makan ubat tadi, baby sudah kurang mengeras dan kembali aktif menendang seperti biasa.. Alhamdulillah... 


(Tidur beralaskan daun mambu)

Selamat malam....




Sunday 15 March 2015

KEK COKLAT KUKUS MOIST DALAM BEKAS PLASTIK

Assalammualaikum wbt 

Beberapa hari lepas mengidam pulak nak makan kek coklat. Bila en.suami suggest nak beli je rasa macam tekak ni tak nak terima pula. Mengada betul tekak mak yong ni kan... hahaha


Oleh kerana bahan membaking semua memang sedia ada di rumah, saya cuma beli coklat M&M paket kecik dan coklat cloud nine konon-konon nak tabur kat atasnya...

Masa beli barang-barang ni pun dah terasa-terasa keenakkan kek kukus yang moist di anak tekak. Namun, dek kemalasan yang melanda akhirnya bahan-bahan tersebut tersimpan seminggu. 

Semalam, saya gigihkan diri untuk membancuh bahan utamanya. Bila dah siap, sekali lagi dilanda kemalasan, akhirnya bahan utama saya simpan dalam peti sejuk.

Pagi tadi, si kakak sibuk bertanya semalam nampak mama dah siap masak kek, mana keknya?... aduhai anak.... Saya keluarkan bahan utama kek, panaskan sekejap, kemudian ayak bahan kering dan jerang air kukusan. 


Dalam tempoh tidak sampai sejam kek saya sudah pun terhidang. Bukan susah sebenarnya nak buat kek ni, perlukan kerajinan sahaja...hahaha...

Sekali lagi saya masih menggunakan resepi yang sama yang mana saya ambil dari Myresepi. Untuk resepi sila klik di sini .